فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

سیاهکل کجاست؟ جاهای دیدنی سیاهکل

سیاهکل کجاست؟

سیاهکل یکی از شهرهای استان گیلان است که از شمال به لاهیجان و از شرق به شهرستان‌های لنگرود، رودسر و املش و از غرب به شهر رشت و از جنوب به شهرستان رودبار و منطقه الموت متصل است.

در کل سیاهکل از سه منطقه آبرفتی (برجا مانده از گل و لای رودخانه و رسوبات دریا در زمان‌های دور) منطقه کوهپایه‌ای (جنگلی با پوشش درختان راش) منطقه کوهستانی (نیمی از سال پوشیده از برف) تشکیل شده است.

 

جمعیت سیاهکل لاهیجان

هم‌ اکنون شهرستان سیاه كل با وسعتی در حدود 6/1048 كیلومتر مربع، و با جمعیتی در حدود 56000 نفر که حدود 30% شهرنشین، دارای 2 شهر سیاهكل و دیلمان، 2 بخش مركزی و دیلمان، 5 دهستان پیركوه، دیلمان، توتكی، خرارود و مالفجان و 251 پارچه آبادی می‌باشد. شهر سیاهكل نیز بالغ بر 17 هزارنفر جمعیت دارد.

مهم‌ترین قسمت این شهرستان كه دارای پیشینه تاریخی می‌باشد "دیلمان" بوده و مهم‌ترین روستای آن "اسپیلی" می‌باشد. موقعیت جغرافیایی سیاهکل روی نقشه 37,151821 درجه شمالی و 49,871262 درجه شرقی که با ارتفاعی حدود 42 متر از سطح دریا قرار گرفته است.

 

سیاهکل گیلان

 

فاصله تا سیاهکل

در مورد مسافت با مرکز شهر سیاهکل باید گفت از رشت حدود 45 کیلومتر و از لاهیجان حدود 20 کیلومتر و از تهران حدود 320 کیلومتر فاصله دارد، چنانچه از تهران بخواهید به سیاهکل بروید باید وارد اتوبان تهران کرج و بعد از آن وارد اتوبان قزوین رشت شوید و نرسیده به رشت با کج کردن مسیر به جاده سراوان- سنگر وارد سیاهکل خواهید شد.

 

گویش مردمان سیاهکل گیلان

مردمان سیاهکل مانند دیگر شهرهای استان گیلان به گیلک زبان معروف هستند و در مناطق جلگه‌ای با گویش بیه‌پیش و در ارتفاعات و مناطق روستایی با گویش گالشی (دیلمی) سخن می‌گویند.

 

حتما بخوانید: قلعه رودخان کجاست؟

 

آب و هوای سیاهکل

سیاهکل به آب و هوای خوش و طبیعت بکرش معروف است اما مانند دیگر مناطق جنگلی شمال کشور دارای آب و هوایی معتدل و مرطوب است که در فصول سرد نیمی از سال در ارتفاعات پوشیده از برف و سرد می‌باشد.

مهم‌ترین رودخانه‌هایی که در سیاهکل جریان دارند شامل دو رودخانه جاری به نام‌های شیمرود و خرارود است، می‌توان گفت منطقه سیاهکل دارای دو ناحیه عمده جغرافیایی جلگه‌ای و كوهستانی است که آب و هوای ناحیه جلگه‌ای مرطوب بوده و ناحیه كوهستانی نیمه‌مرطوب است. میزان بارندگی در شهرستان سیاهكل، حدود 1400-1000 میلی‌متر تخمین زده شده است.

 

تاریخچه‌ سیاهکل

نام قدیمی و اصلی سیاهکل، سی کل بوده که سی به معنای سینه کوه و شیب تند است که در دامنه دلفک به سیاهکل، شیب 60 درجه و تند را مشاهده خواهید کرد و کل به معنای آبادی است که در مجموع سی کل یعنی آبادی در سینه کوه با شیب تند معنا پیدا می‌کند.

البته فرضیه دیگری هم برای نام سیاهکل مطرح است و آن این که، این شهر در ابتدا به سیاه گل شهره بوده (چون در بیشتر مناطق این شهر رنگ خاک سیاه بوده) که با گذشت زمان به سیاهکل تغییر نام یافت.

از این منطقه در زمان‌های گذشته یعنی حدود 150 سال پیش قشلاق دیلمان به حساب می‌آمد و مردم با سرد شدن هوا به این منطقه کوچ می‌کردند و شکل گیری این منطقه بیش از 150 سال نیست، در ضمن شهر سیاهکل ترکیبی از محله فاضل‌ خان و سه روستا به نام‌های کلسر، برفجان و کدوبنک است و در کل شهر سیاهکل امروزی، آبادی با محوریت فاضل خان محله و سه روستای فوق است.

 

طبیعت سیاهکل

 

جاهای دیدنی سیاهکل

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی - مذهبی سیاهكل عبارتند از:

مجتمع فرهنگی ـ تفریحی استخر سیاهكل، استخر سید وارستان، آبشار لونک، قلعه دزدک، قلعه دیماسرا، حمام شاه عباسی دیلمان (متعلق به دوره قاجاریه)، بقعه آقا سید محمد و آقا سید سلطان (محور سیاهكل ـ دیلمان)، مكانی در روستای كلامسر معروف به وجود دست‌خط امام زین‌العابدین(ع)، قلعه گرماور، بقعه آقا سید محمود و آقا سید محمد (روستای لشكریان)، قله درفک در دیلمان با غارهای یخی و آهكی، تی‌تی كاروانسرا (متعلق به دوره صفویه در روستای بالارود)، كاروانسرای سرداب (محور سیاهكل ـ دیلمان)، قلعه كوتی (روستای كلدمسرا)، بقعه آقا سید اسماعیل و آقا سید ابراهیم (روستای سیاهكل‌محله)، بقعه پیله همشیرخانم و كوچه همشیرخانم (روستای سیاهكل‌محله)، بقعه ابونصاربن موسی‌بن جعفر(ع) (روستای پایین‌محله مالفجان)، بقعه آقا سید مصطفی (روستای سیكاش)، بقعه آقا سید ابراهیم و آقا سید اسماعیل (محله برفجان شهر سیاهكل)، بقعه آقا سید قاسم (روستای خورته چوشل)، سردخانه میربلوک (شهر دیلمان)، بازار هفتگی سیاهكل، منزل خانم عضدی، تونل سوچپر، بشكاته سنگ، بقعه شاه شهیدان، عروس‌تله، استخر اشكجان پلو، تالاب ازبرم، شیرقلعه فیروزكوه، پل مالده به پاشاكی، چنار داربن (نزدیک میكال)، آبشار باباولی، ماهی مشو، غار اسپهبدان (متعلق به دوره انسان‌های اولیه)، كافر قلعه عین شیخ، گرد كول، چشمه‌های آب معدنی (لاریخانی، خاص‌خالی، گوتیه‌بون، كلاه‌فرنگی، ناظم‌الدیوان) چشم‌اندازهای (آغوزی، آبی‌نام، ماكلاش، زرده‌كندی، سیدسرا) و مناطق ییلاقی (گاودیلان، اسپیلی، دیلمان) و ...

از میان اماکن و جاذبه‌های گردشگری سیاهکل گیلان تعدادی را با تصویر و توضیح مختصر معرفی خواهیم کرد، تا پایان همراه ما باشید.

 

حتما بخوانید: سرمایه گذاری در مسکن

استخر و پارک پاشوران

در بلوار احمدیان و نزدیک میدان بسیج شهر سیاهکل استخر و پارکی دایره‌ای شکل به نام پاشوران قرار دارد که قایق‌ دارویی و قایق سواری از امکانات ورزشی و تفریحی برای گردشگران است، در ضمن اطراف استخر مجسمه‌ای سنگی از بز کوهی و شیر سنگی را خواهید دید و امکاناتی برای رفاه و استراحت گردشگران در نظر گرفته شده است.

 

جاهای دیدنی سیاهکل

 

جاده سیاهکل دیلمان

جاده‌ای زیبا و جنگلی با چشمه‌ها و آبشارهای دیدنی و چشم نواز در کنار پوشش درختان ممرز، لرگ، افرا، انجیلی و مکان‌هایی در کنار جاده که مربوط به منابع طبیعی است و برای استراحت و گردش مسافرین با امکانات کامل مهیاست.

 

جاهای دیدنی سیاهکل گیلان

 

بشکافته سنگ

بشکافته سنگ یا به زبان محلی بشکاتا سنگ در روستای باستانی ملومه شهرستان دیلمان سیاهکل با فاصله حدود 45 کیلومتری از این شهر واقع شده است.
تکه سنگی بزرگ به طول 100 متر که می‌گویند توسط ساعقه به دو نیم تقسیم شده که بعد از گذشت سال‌ها درختچه‌های روی آن و دشت زیبای اطراف، جلوه‌ای زیبا به این اثر طبیعی بخشیده و مکانی مناسب برای تفریح و گردش بومیان و غیر بومیان است.

 

جاهای دیدنی سیاهکل کجاست

 

آبشار بابا ولی

آبشار زیبای بابا ولی که در روستایی به همین نام و در 5 کیلومتری مسیر دیلمان به آسیابر در جوار رودخانه پاک‌رود قرار دارد از جاذبه‌های دیدنی سیاهکل شناخته می‌شود که از آبشار لونک وسیع‌تر بوده و ارتفاعی در حدود 20 متر دارد.

منطقه‌ای که آبشار بابا ولی در آن واقع شده مربوط به قوم باستانی دیلم است که دارای چشم انداز طبیعی و تاریخی بسیاری است.

 

آبشار سیاهکل گیلان

 

بازار هفتگی سیاهکل

هیچ مرکز خرید جدید و مدرنی صفای بازارهای محلی را ندارد و دوشنبه بازار و پنجشنبه بازار سیاهکل که در انتهای بلوار ابوذر قرار دارد از این امر جدا نیست.
بازاری محلی و باصفا که صنایع دستی، میوه و سبزی تازه، ماهی، ترشی، مربا محلی و ظروف و خرده ریزهای محلی و ... در آن داد و ستد می‌شود.

 

بازار سیاهکل

 

آبشار لونک

یکی از آبشارهای زیبا و دیدنی سیاهکل گیلان، آبشار دوقلوی لونک است که در 25 کیلومتری شهر و در مسیر سیاهکل به دیلمان که جاده‌ای جنگلی و سرسبز است قرار دارد که در فصول پاییز و بهار بسیار پر آب و دیدنی است.

آبشار لونک سیاهکل ارتفاعی حدود 6 متر دارد که دسترسی به آن آسان و نزدیک جاده است و در اطراف آن امکانات رفاهی برای گردشگران مهیاست.

 

آبشار لونک سیاهکل

 

کاروانسرای تی‌تی

کاروانسرای تی‌تی یا تی‌تی (شکوفه) خانم در کیلومتر 4 شهر سیاهکل و در محل پیوست ساحل شیم‌رود و بابا کوه که در محل گذر قدیم دیلمان به لاهیجان است قرار دارد، قدمت بنا به دوره صفویه و به عمه یکی از شاهان صفوی به نام تی‌تی خانم نسبت داده شده است.

 

کاروانسرای سیاهکل

 

خرید ویلا در سیاهکل

برای خرید ویلا در سیاهکل باید وارد محدوده کوی خلیلی که در بافت شهری سیاهکل است مراجعه نمایید، چنانچه تمایل به خرید ویلا در حومه شهر و بافت روستایی دارید باید به روستاهایی چون ازبرم، لیش و اوایل جاده دیلمان وارد شوید.

برای خرید ویلا در سیاهکل در کمترین حالت تا جایی که ما اطلاع داریم و از فایل‌های فروش ویلا در سیاهکل استعلام گرفتیم، باید حدود 700 میلیون تومان به بالا هزینه کنید و این اختلاف به موقعیت ویلا، متراژ زمین و بنا، اسناد و مدارک، کیفیت ساخت، عمر بنا و مواردی از این دست بستگی دارد.

 

خرید زمین در سیاهکل

خرید زمین در سیاهکل را به دو صورت زمین شهری که قیمتی در حدود 10 تا 15 میلیون تومان و زمین حومه شهر یا زمین‌های روستایی خواهید داشت، در رابطه با خرید زمین در بافت شهری سیاهکل می‌توان کوی خلیلی را پیشنهاد داد که تمرکز ویلا و بافت ویلانشین دارد و از مناطق خوب شهر سیاهکل محسوب می‌شود و در حدود 12 تا 15 میلیون تومان متری هزینه خرید زمین در این منطقه از سیاهکل خواهد بود.

البته خرید زمین ارزان در سیاهکل را نیز می‌توان در حومه این شهر و در حدود متری 3 میلیون تومان تا 6 میلیون تومان تجربه کرد.

جهت خرید زمین در شمال کلیک کنید.

 

خرید آپارتمان در سیاهکل

البته در سیاهکل بیشتر خرید زمین سپس خرید ویلا و در نهایت خرید آپارتمان برای غیربومیان اولویت داشته و ما بیشتر شاهد خرید آپارتمان در سیاهکل توسط افراد بومی و آن هم در بیشتر موارد اجاره آپارتمان در بافت شهری را داریم.

برای خرید آپارتمان در سیاهکل هم باید چیزی در حدود متری 7 میلیون تومان به بالا به طور میانگین هزینه نمایید.

جهت خرید آپارتمان در شمال کلیک کنید.

 

کلام پایانی

سیاهکل گیلان نیز مانند دیگر شهرهای شمال دارای جذابیت منحصر به فردی برای گردشگری است، ناگفته نماند برای خرید ویلا یا زمین در سیاهکل توسط افراد غیر بومی اولویت می‌تواند علاقه باشد! چرا که بیشتر افراد مناطقی را که دریا و جنگل به هم نزدیک بوده و امکانات رفاهی داشته باشد را اولویت خرید خود می‌دانند به همین دلیل ما اولویت افراد برای خرید ویلا و اقامت دایم یا فصلی را در استان مازندران و سپس در استان گیلان می‌دانیم.

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.